Hoe verhoog ik de readability van mijn website?

Wilt u met uw site goed scoren in zoekmachines? Dan besteedt u best voldoende aandacht aan de inhoud van uw website. Er zijn heel wat criteria die de readability – de leesbaarheid zeg maar – van uw site bevorderen. Hieronder hebben we een handige checklist voorzien. Analyseer aan de hand van onderstaande criteria de inhoud van uw website en maak een score op.

Gebruik korte, beknopte teksten
Teksten worden krachtig en to-the-point geschreven. Geen lange artikels.
Internet is een snel medium, dus ook de informatie moet snel en concreet zijn.

Gebruik korte, beknopte zinnen
Zinnen zijn beperkt in lengte, geen zinnen van meerdere regels.
Mensen onthouden een boodschap beter wanneer de zinnen niet te lang zijn.

Hanteer een correcte spelling en grammatica
Fouten in spelling en grammatica worden als storend ervaren en kunnen negatieve reacties opwekken.

Gebruik geen overbodige welkomstzinnen
Welkomstzinnen als “welkom op onze website” geven geen meerwaarde aan de website.

Gebruik van titels en tussenkoppen
Alinea’s inleiden met een titel of tussenkop zorgt voor structuur in de tekst.

Vermijd afkortingen, vooral van de bedrijfsnaam
Afkortingen zijn soms niet gekend en kunnen verwarrend zijn bij het lezen.

Beperk pagina’s in lengte
Beperk het scrollen in pagina’s.

Plaats relevante informatie bovenaan de pagina
Beperk het scrollen in pagina’s en zorg dat belangrijke informatie in één oogopslag zichtbaar is.

Gebruik zoekwoorden in titels en tussenkoppen
Kies voor woorden waarop gezocht kan worden in de titels en tussenkoppen.

Gebruik een consistente schrijfstijl
De schrijfstijl is doorheen de hele website consistent en hanteert hetzelfde woordgebruik.

De eerste alinea is een korte samenvatting van de volledige tekst
Een inleidende alinea geeft een meerwaarde aan uw tekst en zorgt ervoor dat lezers teksten sneller kunnen “scannen”.

Kies uw taalgebruik in functie van de doelgroep
Uw doelgroep heeft een bepaalde graad van kennis over de materie. Gebruik geen te ingewikkelde taal, maar zorg wel voor voldoende diepte om professioneel over te komen.

Zet gedetailleerde uitleg op aparte pagina’s
Wordt de uitleg te uitgebreid? Kies dan best voor een aparte pagina met meer info.

Som feiten en cijfers op in lijstvorm
Feiten en cijfers zet je best niet in uitgeschreven tekst, maar in een duidelijke lijst of tabel.
Dan is de impact groter.

Gebruik geen herhaling van alinea’s
Exacte alinea’s niet kopiëren tussen verschillende pagina’s. Hoewel de inhoud soms dezelfde moet zijn, kan je best herformuleren tussen de verschillende pagina’s. Anders verliest het zijn waarde.

Splits tekst in korte alinea’s (4-5 regels)
Langere tekst wordt beter leesbaar wanneer ze in tekstblokken verdeeld wordt.

Ongeveer 5% van de teksten bestaat uit zoektermen
Om beter te scoren bij het zoeken moet ongeveer 5% van de gebruikte tekst bestaan uit relevante zoektermen.


Terug naar volledige lijst

Klanten aan het woord

Bij hen geen oeverloze vergaderingen! Ze zijn snel van begrip en leveren kwaliteit. En zoals je van een bureau van hun kaliber mag verwachten, denken ze mee, en dat doen ze goed!
Rianne Laseroms
HR Manager
LU - General Biscuits Belgie
Contacteer ons →

Benieuwd naar wat Wallace & Sanders voor u kan betekenen?

Aarzel dan niet en neem contact met ons op!