Welk lettertype gebruik ik het best?

Het belang van lettertypes

Om na te gaan wat de impact is van lettertypes, leg je 2 documenten naast elkaar. De ene tekst, inhoudelijk goed maar met een slecht lettertype, de andere tekst, minder goed inhoudelijk maar met een goed lettertype. Welke tekst verkies jij? Welke is het meest aantrekkelijk? Vaak wordt geopteerd voor de tekst die er het meest professioneel uitziet en dus niet de tekst die inhoudelijk beter geschreven is.

Hoewel niemand specifiek let op het lettertype waarin een tekst geschreven is, bepalen lettertypes wel het gevoel dat lezers ervaren bij het lezen van je tekst. De keuze van het juiste lettertype kan je boodschap aantrekkelijker, leesbaarder en overtuigender maken. 

Typografie is imago

Voor een bedrijf is een lettertype een deel van de bedrijfsidentiteit, van het bedrijfsimago. Denk maar aan bedrijven zoals IBM, Ikea en Coca Cola Company. Zij hanteren al jaren eenzelfde lettertype in al hun teksten en in hun logo's. Ook als klein bedrijf kan dit mogelijkheden bieden. Zo kan men geen lettertype overnemen van één van deze drie giganten, maar wel een lettertype nabootsen.

Grootte van lettertypes

Als schrijver hebben we steeds de keuze uit tal van verschillende lettergroottes, ook corpsen genoemd. Deze corpsen maken dat tekst leesbaar is, in het oog springt of naar de achtergrond verdwijnt. Wij delen corpsen in vier categoriën in: zoekcorpsen, leescorpsen, titelcorpsen en affichecorpsen. 

Zoekcorpsen zijn corpsen met een grootte tussen 4 en 8 en worden gebruikt voor voetnoten, bibliografieën en andere extra informatie. Leescorpsen worden gebruikt voor uw bodytext en leesteksten in boeken, tijdschriften, kranten, .... De grootte hiervan varieert tussen punt 9 en punt 12. Titelcorpsen zijn groter en worden gebruikt voor headlines, titels en koppen. De grootte varieert van 14 punten tot zo groot als u wil. Vanaf een grootte van 48 punten spreken we van affichecorpsen. 

Schreef of schreefloos

Een eerste indeling in lettertypes, ook fonts genoemd, kan door in te delen in schreef en schreefloos. Schreefloos is een aanduiding voor lettertypes zonder schreven. Schreven zijn dunne dwarsstreepjes aan het uiteinde van verticale of horizontale balken in een letter. Wanneer we spreken over schreef, worden lettertypes aangeduid met schreven, dit maakt het lezen van lange teksten eenvoudiger. 

 


Terug naar volledige lijst

Klanten aan het woord

Waarom we zo graag met hen samenwerken? Ze denken met ons mee, leven zich in in zowel onze leefwereld als die van onze klanten. Net alsof ze interne collega's zijn.
Ing. Luc De Ceuster
Zaakvoerder
Robojob
Contacteer ons →

Benieuwd naar wat Wallace & Sanders voor u kan betekenen?

Aarzel dan niet en neem contact met ons op!